Jultraditioner

Sanna undrar hur folk firar jul...
Här hemma är traditioner något vi håller på att skapa här hemma, jag älskar dem, desto fler desto bättre!
Jag vill ha mer mat, mer annan mat, är inte överförtjust i svensk julmat, men makens släkt är! Så det är inte tu tal om att ta bort någon rätt, så då får det bli att vi lägger till...

Jag är nog mest fokuserad på att göra varje dag under hela december speciell så att man verkligen NJUTER av allt som julen har att erbjuda.
Så jag försöker pricka av dagarna...

En dag är det alltid julbak med vänner, vi är 3st som alltid träffas och bakar.
St: Nicolaus hämtar önskelistan från en putsad sko som står i fönstret den 6:e. Tysktradition som min man har med sig från sin sida.
Lucia ska det köras hårade på. Min vän har traditionell Luciamorgon med lussebullar och varmchoklad, det tänker jag minsann också börja med. Och införa att vi ska gå iväg och titta ett tåg i kyrkan på kvällen.
Datumljus ( eller vad heter dem, med alla datumen till julafton?)
Julkalendern på tv!
Chokladkalender.
I år ska jag göra e paketkalender.
Jag fyller år, min mamma fyller år, min svärmor fyller år och min svägerska sambo fyller år Så vi firar en hel del födelsedagar!
Jag går på julbasar på min förra skola.
Julmarknad på Liseberg eller Tivoli i Köpenhamn.
Lille julafton firas ordentligt, ibland som julafton om vi har barn och som minijulafton där man smakar av den nygjorda skinkan om vi inte har barn.
Nytt för i år är att vi ska äta julfrukost med bonusens mamma, bonuspappa och syskon.
Jag vill även att vi ska titta på Tomten är far till alla barnen på kvällen på julafton. Kalla mig galen men jag älskar den och får julstämning av deras kaos.
Igår fick jag vet att man i Polen sätter sig tillbords på julafton när den första stjärnan syns på himlen! Det låter ju ljuvligt. Ingen Kalle som bestämmer där inte!
Julafton avslutas alltid med Midnattsmässa.
Kalkonmiddag på juldagen hos mina föräldrar.
Under tiden givetvis julmusik från 1:a advent och miljoner ljus och massa pynt! Vi har dock ingen dag då vi klar granen och pyntar. När jag bodde hemma blev det alltid dagen efter mammas fördelsedag. Men så blir det inte i detta huset. Granen klär man tillsammans och detta är viktigt!

Så gör vi...

Har ni någon speceill tradition som ni vill dela med er av?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0